АТОМ

АТОМ је тешко борбено возило пешадије, точкаш, развијено у кооперацији руског ЦНИИ „Буревестник“ и француског Реноа. Прототип возила је први пут приказан јавности на изложби Russian Arms Expo и Њижном Тагилу септембра 2013, док је модел возила приказан годину дана касније на међународној изложби наоружања и војне опреме KADEX.

Шасија возила је пројектована на основу шасије возила VBCI конфигурације 8×8, произведеном у кооперацији фирми Nexter Systems и Renault Truck Defense. Оклопно тело је израђено варењем, са модуларним оклопним плочама. Трансмисија, погонски мотор и системи за управљање ватром су пројектовани у Реноу, док је оружни систем дело Уралвагонзавода.

У кабини возила је смештена трочлана посада возила, коју чине командир, воач и нишанџија, као и укрцно одељење од осам војника са опремом. На задњем делу возила се налази рампа за укрцај-искрцај људства, док се на крову налази четири отвора, такђе намењених за укрцај и искрцај људства.

Возило је планирано да буде израђено у више верзија, међу којима су верзије оклопног транспортера, борбеног возила пешадије, оклопног санитетског возила, командног возила, самоходног оруђа, возила за извлачење, војнополицијског возила.

Возило масе 32 т је дуго 8,2 м, широко 2,5 м и високо 3 м. Максимална носивост возила је 7 т.

Када је реч о наоружању возила, располаже куполом, наоружаном аутоматским топом калибра 57 мм, којим се може успешно дејствовати по лако оклопљеним и неоклопљеним циљевима на земљи и циљевима у ваздушном простору (беспилотним летелицама, прецизној муницији, авионима и хеликоптерима). Ефикасни домет оруђа је 6000 метара, док је брзина гађања од 120 до 140 граната у минути. Време потребно за измену врсте муниције у оруђу је једна до три секунде. У куполи је смештено од 180 до 200 граната, док је за дејство, у аутоматском пуњачу, спремно 100 граната. Са топом је спрегнут митраљез калибра 7,62 мм.

Оклоп возила обезбеђује балистичку заштиту нивоа 5 (NATO STANAG 4569); возило је опремљено реактивним оклопом, а додатно се може уградити и систем активне заштите, систем упозорења на ласерско озрачење, систем РХБ заштите и слични.

Возило је погоњено Реноовим дизел мотором снаге 600 КС, који у ствари поседује компанија Волво. Мењач је аутоматски, а вешање независно. У води, возило се погони паром елиса на бочним странама оклопног тела, уз напомену да возило губи карактеристике амфибије уколико се опреми максималним нивоом оклопне заштите. Максимална брзина кретања износи 100 км/х, а са једним пуњењем резервоара може да пређе до 750 км.

На крају, треба напоменути да је даља судбина овог возила неизвесна, пошто се Волво повукао из пројекта, а Русија је под санкцијама због дешавања у Украјини.

Оставите одговор